torsdag 2. april 2015

Er du en leder som får frem det beste i andre?

A-ha opplevelsen
Det var med store forventninger jeg gikk til forelesning på BI i slutten av mars. Jeg hadde sommerfugler i magen, og var svært spent på utfallet av de forberedelser jeg hadde gjort før samlingen. 

Årsaken til dette var at jeg hadde fått tilsendt en e-post fra min foreleser som inneholdt Jungs Type indikator.
Dette er et ikke-evaluerende psykologisk verktøy, basert på en typeteori utviklet av den sveitisiske psykiateren Carl Gustav Jung. Personlighetstesten sier noe om hvordan mennesker kan være forskjellige, uten å sortere i «bra» og «mindre bra». Forkunnskapene om personlighetstester var så å si «null» på daværende tidspunkt, men denne samlingen skulle vise seg å endre mine tankemønstre rundt temaet betraktelig.

Ville en slik test gi meg bedre kunnskap om hvem jeg er og hvordan jeg utfører min profesjon? Ville jeg kunne bruke disse preferansene til å utvikle meg som individ, som deltaker i et team, til å bygge gode relasjoner i arbeidshverdagen og samtidig bedre mine kommunikasjonsferdigheter? Dette hørtes nesten for godt ut til å være sant!


Forståelse av personlighetsforskjeller
Som du skjønner hadde jeg nok ikke et veldig bevisst forhold til hvilke preferanser som var tydelige hos meg selv. Og underveis må jeg si at jeg kom i en slags «identitetskrise», da jeg trodde sluttresultatet ville bli noe annerledes enn det faktisk ble. Men før jeg avslører min «identitet», må jeg tydeliggjøre de fire ulike dimensjonene i JTI. De kan illustreres slik:

Bilde 1: JTI

JTI måler altså mennesker preferanser langs fire «hovedlinjer» (dimensjoner), med 8 preferanser fordelt på de 4 dimensjonene. 

I energidimensjonen, som definerer hvor en henter energien sin fra, er i mer eller mindre grad dominerende ekstrovert eller introvert. Den ekstrovertes stimulering kommer essensielt fra omgivelsene – den ytre verden av mennesker og ting. De introverte derimot blir i større grad stimulert gjennom den indre verden av tanker og refleksjoner. Dette vil da si at tilnærming til læring og motivasjon for læring skjer på svært ulike måter for den ekstroverte og den introverte. Dette er forskjeller det er viktig å ta hensyn til i det daglige pedagogiske arbeidet. 

I opplevelsesdimensjonen, eller oppfattelseslinjen som den også blir kalt, er ytterpunktene sansing eller intuisjon. Denne sier noe om hvilke kanaler en bruker til å oppfatte verden rundt seg. En sanser tar inn informasjon ved hjelp av de fem sansene – syn, hørsel, følelse, smak og lukt. Altså vil det visuelle, auditive og kinestetiske være viktig for «sanseren» i læringsprosessene. En som lærer fra «bottom-up»-perspektivet ønsker klarere retningslinjer i sin problemløsningsprosess. En samler sammen bitene i et «puslespill» før en ser helheten. En intuitiv person derimot vil i større grad omsette informasjon ved hjelp av en «sjette sans» eller «hunch». Dette «top-down» læringsperspektivet, gjør den intuitive bedre i å løse mer åpne oppgaver, der muligheten for å bruke sin grensebrytende kreativitet er stor. Når preferansen i hovedsak er intuitiv, studerer en hele bildet før en ser hvordan hver enkelt aktør/brikke danner helheten.

I den tredje dimensjonen, avgjørelseslinjen, finner vi dikotominene «tenking og følelse». En tenker vil ta sine avgjørelser og vurderinger basert på logikk og objektivitet, mens en føler vil basere dette på personlige og subjektive verdier. Mitt resultat for denne dimensjonen, var den som kanskje overrasket meg aller mest. Jeg trodde da definitivt at jeg var en føler! Men med forklaringer på hva som danner disse preferansene, så forstår jeg nå at jeg er en tenker fremfor en føler. Jeg buser ikke ut med mine følelser om ditt og datt i tide og utide. Jeg tenker meg om både lenge og vel før jeg ender opp i en «følelsesladet» seanse, om den da i det hele tatt kommer på overflaten. Vanligvis løser jeg alle verdensproblemer ved å ta meg en tur ut i naturen – aller helst i fjellet. Noen som kjenner seg igjen?

Hvilken av de 2 kjente politikerne på bildet under tror du er en "tenker"? Gitt at den ene er tenker og den andre er føler. Kan vi gjennom de avgjørelsene de tok som politikere, og gjennom de argumentene de brukte i valgkampene, si noe om hvor på avgjørelseslinjen de befinner seg?

Bilde 2: «Tenkeren» Willoch, og «føleren» Brundtland
I den siste dimensjonslinjen, livsstilslinjen, er det ytterpunktene avgjørelse og oppfattelse som står ovenfor hverandre. Denne sier noe om hvordan en person velger å innrette seg i den ytre verden. En avgjører vurderer og gjør bestemmelser rundt sin livsstil gjennom en bestemt, planlagt og ordnet tilværelse. En oppfatter derimot har en livvstil som er preget av fleksibilitet, lett tilpasning og spontanitet. Du kan bare tenke deg hvor forskjellig disse to f.eks. tar fatt på sine ferier. Den ene har planlagt alt i den minste detalj, mens den andre gjerne reiser på dagen uten annet enn pass, penger og mobil i sekken. Ferien blir til mens dagene går! Men hvem av disse ville vært den beste lederen? Fasiten er ikke gitt her, men ville du gått på et møte med en agenda, eller et møte som "blir til mens vi går"?

Gruppedynamikk
Hver enkelt person vil altså ha en preferanse innenfor hver av disse dikotomiene, i mer eller mindre dominerende grad. Kombinasjonen av personens preferanser betegnes med en bokstavkombinasjon på fire bokstaver, og totalt er det 16 mulige typekombinasjoner. Tabellen under sier også noen om hvilken rolle de ulike typekombinasjonene kan fungere best i.

Bilde 3: Teamrollemodellen
Så hvilke preferanser tror du er sterkest hos meg? Og hos deg selv?

Bilde 4: Mitt JTI resultat
«Fasiten» er at jeg er en ESTJ’er.  Denne ekstroverte tenking med sansing, beskrives slik i lederrollen av Optimas:
"ESTJ'ere er motivert for ledelse og tar fort styringen når de får en ledelsesfunksjon. De tar avgjørelser raskt og leder på en tradisjonell måte ved å ha og forvente respekt for hierakiet og spillereglene. ESTJ'ere ønsker å komme raskt og direkte til poenget og bryr seg lite om lange utredninger". (Typeforståelse, Ringstad/Ødegård, side 45).
En har alstå både styrker og svakheter som ESTJ'er i en lederposisjon.Så hvordan kan jeg bruke denne kunnskapen og dette verktøyet i mitt arbeid som leder i skolen?

God ledelse
Gode ledere skal skape gode resultater gjennom andre (BI Leadership Magazine).Ved at man kjenner til de ansattes styrker og bruker et felles begrepsapparat som innehar et positivt språk, kan en bruke typeforståelse til å sette sammen velfungerende og gode team. Ved bruk av teamkompasset kan en få gjennomført de prosesser og prosjekter man ønsker og som har empirisk fundament som velfungerende i skolen. 
Bilde 5: Teamkompasset: Teamrollene og Jung-typene. Hvem bidrar hvor?
De gode lederne kommuniserer godt og har en væremåte som får frem det beste i folk, og denne evnen må bevisstgjøres og utvikles kontinuerlig. Ikke alle er «fødte ledere», men ved å ha kunnskap om de ulike preferansene man har tilgjengelig i organisasjonen, har en mulighet til å lykkes med å skape en lærende organisasjon. Hver enkelt ansatt skal ha mulighet til å utvikle seg som individ, kunne være deltaker i et eller flere team, og være med på å bygge gode relasjoner i hverdagen. Om en samtidig får gode kommunikasjonsferdigheter i godt samspill og i gjensidig læring med hverandre, når vi målet om å være en lærende organisasjon.


Bilde 6: Hvordan sette sammen det optimale teamet i en lærende organisasjon?
Jeg har en følelse at jeg nå har utlevert meg selv fullstendig, og kanskje gitt deg fasiten på hvilke «knapper» du skal trykke på for å få meg til å prestere best mulig. Men er du en leder som får andre til å vokse? Og vil jeg selv med denne kunnskapen også bli bedre til å se styrkene til de rundt meg?
Bilde 7: "Making a difference by letting others possible of making a difference!"

Bibliografi:

Bøker:
Ringstad, H.E. & Ødegård, T. (2001): Typeforståelse. Jungs typepsykologi – en praktisk innføring. Bergen: OPTIMAS organisasjonspsykologene as

Nettsider: 
 "Jungiansk Typeindeks." - Wikipedia. Web. 31 Mar. 2015. <http://no.wikipedia.org/wiki/Jungiansk_typeindeks>.

"En God Leder Leder Seg Selv – Og Inspirerer Andre Til å Gjøre Det Samme."LedernyttWeb. 09 Apr. 2015. <http://www.ledernytt.no/en-god-leder-leder-seg-selv-og-inspirerer-andre-til-aa-gjoere-det-samme.5460879-112372.html>.

"Lederutvikling, Utvikle Bedrift, Samtalepartner, Coaching for Ledere, Abconsulting."Lederutvikling, Utvikle Bedrift, Samtalepartner, Coaching for Ledere, Abconsulting. Web. 09 Apr. 2015. <http://www.abconsulting.no/lederutvikling.html>.



"Sjefer Som Ikke Kan Lede."Sjefer Som Ikke Kan Lede. Web. 10 Apr. 2015. <https://www.bi.no/bizreview/artikler/sjefer-som-ikke-kan-lede/>.

Utdelte forelesningsark og egne notater fra:
Einarsen, Lars Asle: Forelesninger på BI 23.-24. mars 2015.

Video:
"JTI Og Teambygging."YouTube. YouTube. Web. 09 Apr. 2015. <https://www.youtube.com/watch?t=87&v=uVWGnl2tZtg>

Bilder:
Bilde 1:
"Jungiansk Type Index JTI Ekstrovert Introvert." Jungiansk Type Index JTI Ekstrovert IntrovertWeb. 01 Apr. 2015. <http://www.slideshare.net/IngfridLandsnes/jungiansk-type-index-jti-ekstrovert-introvert>.

Bilde 2: 
"Kåre Og Gro Om Miljø I Valgstudio."NRK. Web. 09 Apr. 2015. <http://www.nrk.no/valg2013/kare-og-gro-om-miljo-i-valgstudio-1.11177984>.

Bilde 3: Teamrolletabellen
"Ledelse bygd på en felles kompetanseplattform". Thur 09 Apr. 2015. <https://www.utdanningsforbundet.no/PageFiles/102488/FS_nr_1_10/Fs_1_10_web_4-5.pdf>.

Bilde 4:
Eget bilde, tatt av JTI-resultat, Camilla Helen Landsverk, 2. april 2015

Bilde 5: Teamrollene og Jung-typene
Einarsen, Lars Asle. "Teamrollene og Jung-typene". Illustrasjon. Presentert på forelesning i studiet "Ledelse i skolen" på BI Oslo 24. mars 2015.

Bilde 6:
“The Team.” Addiction Research Chair. N.p., n.d. Web. 11 May 2015. <http://www.addictionresearchchair.ca/home/the-team/>

Bilde 7: 
"Lederutvikling, Utvikle Bedrift, Samtalepartner, Coaching for Ledere, Abconsulting. Web. 09 Apr. 2015. <http://www.abconsulting.no/lederutvikling.html>.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar